Het prettige aan google is dat ze altijd bezig zijn om hun zoekresultaten te verbeteren. Het was heel lang een doorn in het oog van de "kleine webmasters", dat ze niet tegen de grote bedrijven konden "opboksen" om goed te scoren in de "google-index". Welnu... dat is (met de panda-update) geheel veranderd !
Ik ga op deze pagina niet uitleggen wat content-farms zijn, en hoe grote bedrijven schatrijk geworden zijn met het maken van tienduizenden pagina's zonder "kraak of smaak" (alleen maar gefrabriceerd om jou, per ongeluk, op wat ads te laten klikken). Daar staat internet al helemaal vol mee...
Het is handiger om uit te leggen hoe je panda kunt/moet gebruiken om jouw bezoekers-aantallen fors te verhogen.
Zorg er (absoluut !) voor dat bezoekers geen last van jouw advertenties hebben. Dus geen onverwachte rare pop-ups dat iemand een prijs heeft gewonnen, of dat ze ergens moeten registreren om een gouden horloge te krijgen...
De volgende stap is dat de bezoekers geen problemen moeten tegenkomen bij het vinden van de content op jouw pagina. Het onderwerp van de pagina moet als "een blok" duidelijk zichtbaar zijn en de advertenties moeten "er omheen" gedrapeerd worden. Dus absoluut niet de ads en de content gaan mixen om bezoekers te verleiden om (ongewild) ads aan te klikken. Op deze pagina heb ik wat advertentie-voorbeelden geplaatst.
De enige regel die daar voor geldt is dat er geen regels zijn...
Een bank zal proberen zo zakelijk en betrouwbaar(?) als mogelijk over te komen, en een bakkerij zal proberen zijn taartjes zo smakelijk en kleur-rijk als mogelijk in de content te verwerken. Zolang je er voor zorgt dat de inhoud duidelijk te volgen is (niet te kleine lettertjes en geen complete chaos op de pagina), kan je alles doen wat je maar wilt. Het is natuurlijk mooi meegenomen als mensen de pagina "prettig" vinden. Als je in jouw statistieken er achter komt dat bezoekers na 2 seconden al de backbutton gebruiken, zou je eens kunnen gaan nadenken of dat een reden heeft. Een kleine hint: Als bij het openen van jouw pagina er vrolijke muziek begint te spelen, of er komt een flash-presentatie van een "dik uur" (die je niet kan skippen!) of jouw pagina ziet er uit als een goed opgetuigde kerstboom met héél veel grappige geanimeerde plaatjes...
Tsja... moet ik het verder nog uitleggen?
Panda heeft heel goed in de gaten of jouw pagina('s) gewaardeerd worden of niet. Zo ja: mooie plaats in de index; zo nee: jammer maar helaas...
Nou.. niks meer !
Het zou al overduidelijk moeten zijn.
Het verschijnen van "panda" wil opeens niet zeggen dat je niet meer aan de snelheid van jouw website hoeft te werken, of dat je geen aandacht meer hoeft te geven aan de kwaliteit van jouw broncode en content. Panda zorgt er wél voor dat jij niet meer "afgerekend" wordt op het ontbreken van (gekochte..) backlinks, te weinig bezoekers, of alles waar de "seo-cultuur" (meestal met grof geld) op dreef om grote bedrijven te kunnen bevoordelen (ten koste van jouw website uiteraard).
Niemand kan meer klagen dat ze te weinig bezoekers hebben (omdat ze niet te vinden waren in de zoekmachine-index). Zolang jij er voor zorgt dat jouw website inhoud heeft wat andere mensen leuk (of nuttig of whatever) vinden, zal je heel veel plezier aan panda hebben.