KOMPOOS.NL

website structuur à la google

home » manuals » html » google-structuur-website.html

sitemap


voorbeeld website structuur

uitleg website structuur

Van mij hoef jij je niets aan te trekken. Hoe jouw website inelkaar zit (of zal gaan zitten) is natuurlijk alléén maar jouw keuze. Toch probeer ik iets duidelijk te maken op deze pagina. Dat is namelijk de invloed van de "vorm" van jouw pagina op de zoekrobots.

Het laaste waar je (meestal) aan denkt (als je een website aan het ontwerpen bent) is de structuur van jouw url's (en directories natuurlijk). Je bent vanzelfsprekend méér bezig met de inhoud en de vormgeving, dan met de vraag hoe toegankelijk jouw website zal zijn (worden). Toch zou je dat eigenlijk moeten omdraaien.
Vóórdat je aan de inhoud etc. van een website begint, moet je juist eerst aan de structuur werken. Ik zal uitleggen waarom.

Voordat ik daaraan begin wil ik nog even zeggen, dat, als je niet van plan bent om veel bezoekers te krijgen (omdat je het alleen maar voor "de grap" doet), of als je niet echt een onderwerp hebt wat voor iemand (inclusief jezelf) interessant zal zijn, je niet verder hoeft te lezen. Doe wat je wilt en goed-dunkt. Ik wens je toch veel plezier met het maken van jouw website.

Dan nu voor de mensen die wél bezoekers met hun site willen trekken:

De robots van de zoekmachines gedragen zich exact hetzelfde als jouw bezoekers van vlees en bloed. Jouw website wordt dan ook (door de bots) "afgerekend" op de eenvoud en duidelijkheid waarmee jou website te bezoeken is. Kort gezegd: jouw navigatie.

structuur directories

Voor een goede navigatie moet de structuur van jouw directories "eenrichtings-verkeer zijn". Daarmee bedoel ik dat de website één hoofdpagina (b.v. index.html) heeft, die verwijst naar de eerste "laag" directories. Elke directory heeft zijn eigen "index.html" waarin verwezen wordt naar files in die directory, en naar een eventuele "diepere laag" directories (die ook weer allemaal een eigen "index.html" o.i.d. hebben). Google hecht het meeste waarde aan de root-directory, en elke "diepere" directory wordt wél geindexeerd, maar zal steeds een lagere waarde krijgen (als alle pagina's, ongeveer, dezelfde content zouden hebben natuurlijk..). Zorg er daarom voor dat de pagina's die jij het liefst in de index van Google wil zien verschijnen, zo dicht mogelijk bij de root-directory staan (liefst 1e laag). Als de "zwaarte" van jouw website op het (b.v.) 4e niveau ligt, en de hogere directories zijn alleen maar "verdelers" om op de juiste pagina te komen, dan werkt het natuurlijk anders. Dan hoef je er alleen maar voor te zorgen dat er zo min mogelijk (onbelangrijke) files in de hogere directories staan. Google-bot "knobbelt" dat echt wel goed uit...

goede weg-bewijzering

Als je even naar de bovenkant van deze pagina kijkt, zie je, dat je exact kan zien waar je bent op de kompoos.nl. Je kan ook makkelijk in één keer naar de hoofdpagina en naar de site-index(en). Als je in de adresbalk het laatste stukje van de url verwijdert (zodat .../html/ overblijft) en je stuurt de browser daar naar toe, zal je probleemloos in de hoofd-directory van deze pagina uitkomen. Dat kan omdat elke directory een index.html heeft. Hierdoor is het onmogelijk dat er een "404" gegenereerd wordt of dat de bezoeker "verdwaalt". Niet alleen de bezoekers vinden dat prettig, ook de zoekrobots weten dit te waarderen, en "belonen" jou gegarandeerd voor alle inspanningen die het gekost heeft.

de benamingen van directories en files

Het allerbelangrijkste heb ik voor het laatst bewaard. Niet alleen moet jouw pagina een onderwerp, doel of een idee hebben, maar de navigatie-benamingen moeten corresponderen met de inhoud van de pagina('s). Ik zal een voorbeeld geven:

http://kompoos.nl/manuals/microsoft-filter-alternative/blur-filter.html

Je hoeft niet te raden waar de pagina van bovenstaande link over gaat. De inhoud is al duidelijk door de file-naam. Maar stel je nu eens voor dat (met exact dezelfde pagina-inhoud) er zoiets had gestaan als:

kompoos.nl / nieuwsberichten / maart / 0012a.asp

Je hoeft mij niet op mijn woord te geloven... Maar we hebben dit natuurlijk uitentreuren getest, en bij exact dezelfde content is gebleken dat in het tweede geval de pagina zeer veel slechter "scoorde" dan bij de eerste variant.

maak de bezoekers/bot blij

Ik vat het maar eens samen. Je maakt de navigatie en structuur van jouw website natuurlijk het eerst voor jouzelf (dat je zélf weet hoe de boel in elkaar zit), daarna voor jouw bezoekers en tot slot voor de "bot". Als je voor jouw bezoekers het goed "voor elkaar" hebt, kan ik je nu al vertellen dat je de bot ook blij hebt gemaakt. Je zal nog eens aan mij terugdenken (deze pagina) als je "stapels" google-bezoekers per uur "binnen krijgt". Oh, als je wilt kan je mij makkelijk controleren of het allemaal echt waar is... Kies maar eens een paar relevante trefwoorden (voor de kompoos.nl) en kijk waar de pagina's (positie) in de index staan. Daarna ben je waarschijnlijk hard bezig om mijn raadgevingen op te volgen ;-)