KOMPOOS.NL

allah is niet alleen voor de moslims

home » islam » index » allah-is-oeroud.html

sitemap | respect voor de goed-willenden


èèh... juist!

allah is oeroud

veel ouder dan het islamitisch geloof

Het was een goede keuze van de moslims om voor allah te kiezen. De oeroude maangod werd al aanbeden door de sumeriërs. Een van de namen van deze god was seun, wat later werd verbasterd tot sin. Terwijl de naam van de maangod sin was, was zijn titel "al-ilah" (betekenis: -de god -, en dat gaf aan dat hij de absolute oppergod was onder alle goden.
Al-ilah werd al in de pre-islamitische tijden verbasterd tot allah, en onder deze naam kennen we deze god nog steeds.

De (nog heidense) arabieren gebruikten allah's naam frequent in de namen die zij hun kinderen gaven. Ook de vader van mohammed (de profeet van de moslims) had "allah" als deel in zijn namen.

het begin van de "ruzie" tussen joden en moslims

Volgens de overleveringen was mohammed (profeet moslims) een goed politicus. Omdat hij graag de joden (die polytheïsme verwierpen) aan zijn zijde wilde hebben en de mekkanen (die allah + andere goden aanbaden) tevreden wilde houden, heeft hij gesteld dat allah niet alleen de machtigste god was, maar ook de enige god (die aanbeden mocht worden).  De mekkanen stemden in en ik hoef niet uit te leggen dat de joden (uiteindelijk) de "deal" afwezen. Alhoewel het niet ondenkelijk is dat de joodse god ook zijn oorsprong vindt in de god sin is, stelden de joden dat hun god de oorsprong had in jah (denk aan de aanroeping hallelu-jah wat letterlijk betekent - ere zij jah). Vandaar geen switch naar de "allah-versie" van de god "sin". Werd er in het begin van de islam nog met het hoofd naar jeruzalem (als concessie aan de joden) gebeden, na de "breuk" werd het hoofd weer naar mekka gewend (zoals het al eeuwen de gewoonte was).

het "oude geloof"

Voordat de islam werd gesticht, hadden de "heidense" arabieren zo ongeveer dezelfde rituelen als de moslims nu. Er werd verscheidene malen per dag in de richting van Mekka gebeden, er werden pelgrimstochten naar mekka gemaakt, alwaar er net als nu, rond de tempel - de Kaäba - van de maangod werd gelopen. Ook het kussen van de zwarte steen (een meteoriet die grote schade had aangericht) het offeren van dieren en een maand vasten, behoorden al tot de oeroude tradities van "suen de maangod".

sin, de voorloper van allah de maangod
sin (later allah) de maangod

mohammed was een beetje laat...

Al een "eeuwigheid" voordat de islam gesticht werd, bestond die eigenlijk al: alleen als een polytheïstische godsdienst, en natuurlijk zonder de naam islam. De heilige boeken van de moslims en joden, die voor het overgrote deel dezelfde "boodschap" bevatten, geven aan dat de inhoud van de koran grotendeels aan de torah ontleend is (de torah is zeer veel ouder dan de koran). Het was voor mohammed ondoenlijk om alle sporen naar de maangod te maskeren, en de koran een unieke uitstraling te geven. Hij was gewoon vele honderden jaren te laat. Daarom heeft hij er op toegezien dat alles wat met polytheïsme te maken zou kunnen hebben (richting islam) onbespreekbaar werd, en dat iedere kritiek op "de leer" gelijk stond aan hoog-verraad. Alle onderdrukkende maatregelen en angstbeelden (de hel etc.) werden maximaal ingezet om "vragen" te voorkomen.

allah (of welke naam je hem ook wil geven) werd altijd gerespecteerd

Onterecht zien veel mensen allah als een wrede dominante god. Als je de geschiedenis goed bestudeert zou je er achter kunnen komen dat, door vele volksstammen, allah uitermate gewaardeerd werd.
Alle wreedheid en onderdrukking die aan deze (rechtvaardige) maangod wordt toegeschreven is onterecht.
Alle walgelijke mens-onterende regels, moord-partijen en onderdrukking van volkeren en het toestaan van slavernij is alleen maar iets wat door slechte mensen bedacht is.
Laat de goede allah hier buiten (alstublieft)

als je dacht dat allah slecht zou zijn... : Je hebt geen gelijk...
Gebruik voor alle voorbeelden op de http://kompoos.nl een valide html5 pagina.
er wordt in het midden gelaten of dat alle hier genoemde goden daadwerkelijk bestaan...