NEE : SV : NL .bsp-bestand

.bsp Bestandsextensie

Bestandstype Quake Engine Game Map-bestand

De ontwikkelaar id Software
Categorie Spelbestanden
Formaat binair

.BSP-optienummer

Een BSP-bestand is een kaartbestand dat wordt gebruikt door games die zijn ontwikkeld met een van de Quake-game-engines. Het bevat lay-outinformatie, objecten en bronnen voor een niveaukaart. BSP-bestanden worden door veel games gebruikt, waaronder Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike: Condition-Zero, Portal en Call of Duty: World at War.

Meer informatie

BSP staat voor "binary space partitioning", een techniek die ingewikkelde polygonen opsplitst in convexe sets. Hierdoor kunnen 3D-kaarten sneller worden gemaakt. BSP-bestanden bestaan ​​uit "chunks", dit zijn stukjes gegevens die in de bestandskop zijn gedefinieerd. Deze omvatten entiteiten, knooppunten, hoekpunten, vlakken, bladeren, zichtbaarheid, vlakken en texturen.

De BSP-kaarten worden in binair formaat samengesteld. Ze kunnen worden samengesteld uit .KAART bestanden met behulp van tools zoals Q3Map2 en Irrlicht. Ze kunnen ook worden gemaakt met behulp van id-programma's zoals GtkRadiant en DarkRadiant.

Omdat BSP-bestanden worden samengesteld uit kaartbewerkingsprojecten, worden ze meestal niet rechtstreeks gewijzigd. Er bestaan ​​enkele BSP-kaartdecompilers, zoals Q3Map2, EntSpy, Vmex en BSP2MAP, maar deze decompileren BSP-bestanden meestal niet correct.

Quake-engines die BSP-bestanden gebruiken, zijn onder meer ID Tech 1 (Doom Engine), Quake Motoren (de originele Quake-engine), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (oorspronkelijk gebruikt voor Quake III Arena) en id Tech 4 ( oorspronkelijk gebruikt voor Doom 3).

Omdat de bronengine van Valve is afgeleid van de Quake-engine, gebruikt deze ook BSP-bestanden voor kaarten. De bronengine werd gebruikt om games als Half-Life 2 en Team Fortress 2 te ontwikkelen.

Programma's die BSP-bestanden openen

Over BSP-bestanden

Ons doel is om u te helpen begrijpen waar het bestand met de extensie *.bsp verantwoordelijk voor is en hoe u het kunt openen.

Alle bestandstypen, Quake Engine Game Map Bestandstype, Mac-, Windows-, Linux-, Android- en iOS-softwarebeschrijvingen die op deze pagina worden vermeld, zijn individueel onderzocht en geverifieerd door het FileInfo-team. Wij streven naar 100% nauwkeurigheid en publiceren alleen informatie over de bestandsformaten die wij meerdere malen hebben getest.