KOMPOOS.NL

website

home ยป website.html

sitemap


uitleg over het maken van een superieure website

Een website moet (heel) veel bezoekers krijgen. Zonder bezoekers is de allermooiste website ter wereld niets meer dan het produkt van een heleboel verspilde tijd (en moeite). Ik geef al aan dat het niet zoveel uitmaakt of je de beste, snelste of mooiste website van de wereld hebt. Het belangrijkste is dat jouw website een doel heeft. Zonder doel heeft een website geen bestaansrecht.

een website kan maar één doel hebben

Daarmee wordt bedoeld dat er maar één hoofonderwerp kan zijn. Natuurlijk kunnen alle facetten van zo'n onderwerp aan bod komen. Als jouw hoofddoel het promoten van een dierenwinkel is, kunnen jouw "sub-doelen" uiteen lopen van vissen-kommen tot vlooienpoeder, maar kunnen absoluut niet over javascripts of css3 gaan. Probeer er voor te zorgen dat er geen niet-relevante inhoud (in pagina's, pagina-namen, headers, content etc. etc.) op jouw website te vinden is.

een website is er alleen voor jouw bezoekers

Het feit dat jij op deze pagina bent, geeft de belangrijkheid van deze mededeling al aan. Jij bent niet op zoek naar informatie over de kompoos.nl; je wilt weten hoe je op een logische manier zo veel mogelijk bezoekers naar jouw website kunt dirigeren. En die informatie wil je snel (en duidelijk) hebben. Geen oeverloos gezwam over hoe goed de auteur (met intelligente foto en c.v.) wel niet is...

jouw waardevolle bezoekers komen van google

Niet een linkruil met een site die jouw "doel" niet dekt, of het inhuren van één of ander (zeer groot of ultra-klein) "seo-bureau", zal jou waardevolle bezoekers opleveren. Bij de dubieuze "seo-bureau's loop je meer de kans dat er onherstelbare schade aan de reputatie (lees: helemaal geen bezoekers meer) van jouw website wordt toegebracht. Als je een website maakt die aan de regels van google voldoet, krijg je de bezoekers, geheel en al, gratis en voor niets.

jij maakt google blij, google maakt jou blij

Vergeet alles wat er gezegd wordt over pagerank, seo-trucjes en al het gezwam wat met de seo-cultus samenhangt (en waar dik geld in verdiend wordt...). Gewoon goed luisteren en lezen wat Matt Cutts en veel andere google-mensen te vertellen hebben. En als je dat nú even niet wilt doen, zal ik de allerbelangrijkste punten hieronder samenvatten.

het google-lijstje

zorg dat jouw website snel is
een website die er ongeveer 1½ seconde (of beter) over doet om de html te laden wordt beloond.
zorg voor een perfecte navigatie op jouw site
als de google bot met zo min mogelijk "kliks" alle pagina's kan vinden, doet hij zijn werk "enthousiaster"...
één onderwerp per pagina
de pagina moet met het hoofonderwerp van de site te maken hebben en toch uniek zijn.

Om (heel) veel bezoekers van google te krijgen moet de titel van een pagina, de url, de headers en de gehele inhoud van de pagina aan één onderwerp gerelateerd zijn, en ook nog te maken hebben met het hoofonderwerp (het doel) van de website. Je wordt beloond met veel (relevante!!) bezoekers van google. Heb je tóch veel "dubbele" pagina's (als je b.v. een webwinkel hebt) gebruik dan google's rel="canonical".

maak validerende pagina's, en probeer niet "slim" te zijn

Doe niets wat niet door de beugel kan (bot belazeren etc.). Stop beter alle energie in het validerend maken van jouw gehele website (html, css en scripts). Als je een goede (content) validerende en snelle website hebt, krijg je zonder enige twijfel "een prettig aantal" google bezoekers. Of je nu een kleine particulier bent of een multinational van een paar miljard (omzet); bij google heb je gelijke kansen voor wat de normale zoekresultaten aangaat. De snelste, meest foutloze, meest relevante (en zonder van verboden praktijken te hebben gebruik gemaakt) pagina staat gewoon op de eerste plaats. Zorg gewoon dat jij dat bent...

en meer is er eigenlijk niet

Nu kan ik wel heel interessant een hele website gaan vullen met het uitleggen van hoe je google moet "behandelen", maar dat lijkt mij vrij onzinnig en overbodig. Het belangrijkste staat al op deze pagina, en ook google geeft altijd aan dat jij je niet "al te druk" om alle "zoekmachine-gekte" moet maken. Het is allemaal geen "rocket-science". Met gezond verstand en wat technische hulp om kwalitatief correcte pagina 's te produceren, krijg je alles voor jouw website voor elkaar...!

tot slot: er is maar één nummer één

Dat komt mooi uit, want elk bedrijf en elk persoon op deze wereld is uniek. En mocht het dan tóch gebeuren dat jouw website een bakkerij wil promoten (op moment van schrijven zijn er zo'n 2500 bakkerijen in Nederland...), bedenk dan dat ze niet allemaal in dezelfde wijk zijn, dezelfde naam hebben, dezelfde specialiteiten aanbieden of dezelfde eigenaar hebben. Profileer zo'n bedrijf dan op regio, kwaliteit en service. Het zou toch al geen enkel voordeel hebben dat iedereen in Nederland dié bakkerij zou kennen. Mensen gaan niet 50㎞ reizen om hun brood te kopen. Maar verkoop je een aparte "vlaai" o.i.d. dan heb je kans dat de mensen die dit door google te weten zijn gekomen (uniekheid+ kwaliteit+ snelheid = nummer-1-positie), best een flink eind willen reizen om dat produkt eens te proberen (of het op één of andere manier te bestellen). De strekking is: zorg voor kwaliteit (op alle fronten) en je bent in de top!