.res Bestandsextensie
Bestandstype 1Ventielbronbestand
De ontwikkelaar | Klep |
Categorie | Instellingenbestanden |
Formaat | Tekst |
Wat is een RES-bestand?
Een RES-bestand bevat een bronnenlijst die wordt gebruikt door games die zijn ontwikkeld door Valve, zoals Half-Life 2 en Counter-Strike. Er wordt er één meegeleverd .BSP multiplayer-kaartbestand en wordt gebruikt om de locaties op te slaan van aangepaste inhoud die is toegevoegd om de kaartgameplay te verbeteren, zoals materialen en texturen voor game-skins. RES-bestanden worden opgeslagen als platte tekst.
RES-bestanden raakten wijdverspreid in 1998 met de release van Half-Life, de eerste titel van Valve Software. De bestanden werden gebruikt om locaties van bronnen op te slaan in plaats van de bronnen zelf om de downloadtijden te verkorten. Bij het spelen van een game, zoals Half-Life, wordt door de game naar het RES-bestand verwezen als de speler een aangepaste kaart speelt, en worden de bronnen gedownload zodat ze in de game kunnen worden gespeeld.
Naarmate de downloadsnelheden echter zijn toegenomen, er nieuwe bronformaten zijn uitgebracht en game-engines zijn geëvolueerd, zijn daadwerkelijke RES-bestanden minder gebruikelijk geworden. Nu worden RES-bestanden meestal ingebed in de kaartbestanden waaraan ze zijn gekoppeld, met behulp van BSPZIP, een opdrachtregelhulpprogramma. Als een kaart met ingebedde bronnenlijsten echter niet kan worden geaccepteerd, kan het RES-bestand worden gebruikt.
Als de BSP-kaart onjuist door het spel wordt geladen, is dit waarschijnlijk te wijten aan een typefout in een of meer bronpaden. U kunt een teksteditor gebruiken om het RES-bestand te bekijken en te bewerken.
OPMERKING: Om een RES-bestand door een spel te kunnen herkennen, moet het in de map \map worden geplaatst met de BSP-kaart waaraan het is gekoppeld en moet het ook dezelfde naam hebben als de BSP-kaart.
Dakramen en raamkozijnen |
|
Linux |
|
Regenjas |
|
Bestandstype 2C++-compatibel bronscript
De ontwikkelaar | NB |
Categorie | Ontwikkelaarsbestanden |
Formaat | binair |
.RES-optie nummer 2
Win32-bronbestand gebruikt bij het maken van een C++-programma; bevat bronnen, zoals afbeeldingen, markeringen en versie-informatie.
Dakramen en raamkozijnen |
|
Bestandstype 3Windows-bronbestand
De ontwikkelaar | Embarcadero-technologieën |
Categorie | Ontwikkelaarsbestanden |
Formaat | NB |
.RES-optie nummer 3
Binair bestand automatisch gegenereerd door Delphi-programmeersoftware; bevat het hoofdpictogram van het programma en versie-informatie (indien nodig) en is vereist om een programma te compileren; kan ook andere bronnen bevatten die in de toepassing worden gebruikt, zoals bitmaps, markeringen en tekenreekstabellen.
Dakramen en raamkozijnen |
|
Bestandstype 4Star Wars KotOR Bronnenbestand opslaan
De ontwikkelaar | LucasArts |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | NB |
.RES-optie nummer 4
Bestand gebruikt door Star Wars: Knights of the Old Republic (KotOR), een actiespel voor derden gebaseerd op de Star Wars-serie; samen met één opgeslagen .SAV opgeslagen spelbestand en bevat aanvullende beschrijvende informatie voor het opslaan.
Dakramen en raamkozijnen |
|