.lip Bestandsextensie
Bestandstype 1Clip Studio Paint-bestand
De ontwikkelaar | CELSYS |
Categorie | Rasterafbeeldingsbestanden |
Formaat | NB |
Wat is een LIP-bestand?
Een LIP-bestand is een afbeeldingsbestand gemaakt door Clip Studio Paint, een programma dat wordt gebruikt voor het tekenen van manga (strips en graphic novels in Japanse stijl), illustraties en animaties. Het bevat een compositie die bestaat uit een of meer lagen (raster of vector) en kan potlood-, pen- of penseelstreken, vormen, tekst en afbeeldingen bevatten.
LIP-bestanden zijn vergelijkbaar .PSD bestanden die door Adobe Photoshop worden gebruikt, omdat ze worden gebruikt als projectbestand waarmee u uw werk later kunt hervatten. Het LIP-bestand ondersteunt ook RGB-, CMYK- en HSV-kleuren, laagmaskers, filters en andere effecten.
Het LIP-bestand is vervangen door .KLEM bestand toen Clip Studio Paint in versie 1.5.4 van het Clip Studio Paint-formaat naar het Clip Studio-formaat verhuisde. Het nieuwere formaat in CLIP-bestanden zorgt voor snellere laad- en besparingstijden, omdat het een lichter formaat is dan het oude Clip Studio Paint-formaat in LIP-bestanden. U kunt uw afbeeldingen nog steeds opslaan als LIP-bestanden in Clip Studio Paint versie 1.5.4 of hoger, maar het LIP-bestand kan niet langer worden geopend in versie 1.4.4 en eerder nadat het is bewerkt in versie 1.5.4 en hoger.
Dakramen en raamkozijnen |
|
Regenjas |
|
Bestandstype 2Bethesda Softworks Lip Sync-bestand
De ontwikkelaar | Bethesda Softworks |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | NB |
.LIP-optie nummer 2
Bestand gebruikt door Bethesda Softworks-spellen zoals The Elder Scrolls IV: Oblivion, Fallout 3 en Fallout: New Vegas; bevat informatie die lip- en mondbewegingen synchroniseert met geluidsgegevens in een overeenkomstige versie .OGG of WAV bestand; gebruikt om spraak te animeren met game-non-player-personages (NPC's).
LIP-bestanden kunnen worden gemaakt met behulp van twee verschillende Bethesda Softworks-tools: 1) The Elder Scrolls (TES) Construction Kit (ontwikkeld voor The Elder Scrolls IV: Oblivion) en 2) Fallout 3 GECK (The Garden of Eden Creation Kit) tool. Met deze tools kunnen spelers "mods" maken die de game-inhoud veranderen, inclusief de spraak van gamekarakters.
OPMERKING: LIP-bestanden worden meestal gevonden in .BSA archieven.
Dakramen en raamkozijnen |
|
Bestandstype 3Real Virtuality Lip Sync-bestand
De ontwikkelaar | Bohemia Interactive |
Categorie | Spelbestanden |
Formaat | binair |
.LIP-optie nummer 3
Bestand gebruikt door Real Virtuality, een Bohemia Interactive game-engine die wordt gebruikt voor games zoals Operation Flashpoint, de ArmA-serie en de Virtual Battlespace-serie (VBS1 en VBS2); bevat lipsynchronisatie-informatie die wordt gebruikt voor NPC's (niet-spelers).
LIP-bestanden worden gesynchroniseerd met een .OGG audiobestand dat is geconverteerd van mono, 16-bit WAV bestand met het WaveToLip-programma (of "Wav2Lip") van Bohemia Interactive. LIP-bestanden moeten hetzelfde bestandsnaamvoorvoegsel hebben als het OGG-bestand. audio1.ogg en audio1.lip zijn bijvoorbeeld compatibele bestandsnamen.
OPMERKING: Bij het maken van LIP-bestanden met WaveToLip mag het overeenkomstige WAV-bestand geen spaties in het bestandspad bevatten en moet het pad kort zijn.
Dakramen en raamkozijnen |
|